Verslag en foto's - Xaveriusparochie-wijkcomite

Wijkcomité > Wijkfeest 2016
WIJKFEESTEN Xaverius
Kleinkunstavond met Jelle Cleymans

7 oktober start ons eerste deel van het jaarlijkse wijkfeest. Een 130 man zakten af naar de polyvalente zaal van het Xaveriuscollege om een fijne kleinkunstavond mee te maken met het optreden van Jelle Cleymans en zijn Napoleon XXIII.
Op de affiche stond wel vermeld dat de deuren om 19.30 u open gingen, maar omdat enkele muzikanten wat later aankwamen, en dus de soundcheck uitgesteld werd, konden we het publiek pas om tien voor acht in de zaal laten komen. Na de introductie en een beetje geschiedenis over Jelle door Koen Huyghebaert konden we onze artiest verwelkomen op het podium.
Hij bracht ook nog een drietal muzikanten mee, waaronder vader Cleymans. In het eerste deel hoorden we bekende liedjes van hem, zoals Jozefien, Naakt doe ik de afwas, Hoedster van mijn hart. Tussen elk nummer vermeldde Jelle hoe het nummer is ontstaan. Na een 45 tal minuten eindigde het eerste deel met een instrumentaal nummer " Verlaat me nooit" door Jelle zelf gespeeld op de piano.

Tijd voor pauze, een frisse pint of een koel glas wijn of fruitsap. Het was eventjes een overrompeling aan de bar, maar dank zij de medewerking van de tuinwijk en Jan verliep alles zeer vlot, en was iedereen snel bediend.

Nu kon de start gegegeven worden voor deel 2 met bekende en nieuwe liedjes: Welk oog en hoeveel tranen, In den engel, Grote vrouwen, Zonnige dagen enz...
De avond eindigde nog met twee bisnummers en bloemen voor artiest en muzikanten. Nog wat gezellig napraten,een handtekensessie door Jelle, en de verkoop van CD's, maakte deze eerste dag van ons wijkfeest tot een succes.

Op 22 en 23 oktober ging het vervolg van start van ons eerste deel van de wijkfeesten.

Zaterdag 22 starten we reeds voor 12 u met onze rommelmarkt. Normaal ging deze pas om 12.30 u van start , maar de  kooplustigen stonden al aan te schuiven. Onder het motto wat kan verkocht worden, wordt verkocht, gingen de deuren dus al open.
Ondertussen werd in de refter onder de kerk alles in gereedheid gebracht voor de kaasavond en kwis. Tafels werden gedekt, sfeerverlichting aangebracht. Om 18 u konden we de eerste kaaseters ontvangen in de gezellige refter. Ook weer leverde de Kaaspoort een magnifiek kaasbuffet af. Smullen geblazen dank zij het grote assortiment kazen en vers fruit. En natuurlijk een glaasje wijn of een frisse pint kon zeker niet ontbreken. We mochten een 63 deelnemers verwelkomen dit jaar.
Vanaf 20 u vulde de ruimte voor de kwissers zich geleidelijk met deelnemers. Een 12 tal ploegen van 6 personen zorgde ervoor dat de ruimte snel vol zat. De kwismaster Wim vuurde dit jaar ook weer een hele resem vragen af die gingen over allerlei onderwerpen. Dit jaar, nieuw, een krantenronde en een videoronde. De jury onder leiding van Raymond en Nic zorgden ervoor dat alles vlot verliep en de juiste resultaten op het scorebord kwamen. De uitslag: winnaar de "Quizzeria" met 82 punten, op de 2de plaats de "Hijsberen" met 78 punten en op de derde plaats" Amnesia" met 77 punten. Iedere deelnemer kon naar huis met één van de prachtige planten.

Zondag 23 Vanaf 10 u starten we de rommelmarkt op. Veel volk op deze tweede dag, net zoals de eerste. Onze traiteur Peter begon zijn werkzaamheden al om half tien. Er was heel wat voorbereidend werk nodig om een fijne maaltijd voor te schotelen aan de 57 eters die rond de middag aan tafel kwamen. Onze professionele krokettenbakker Anton bakte het weeral bruin (de kroketten wel te verstaan !). Een heerlijke maaltijd om duimen en vingers af te likken: knolseldersoep met verse garnaaltjes, varkenswangetjes met worteltjes en witloof en kroketten, en tenslotte nog een dessertpalet. Echt feestelijk tafelen.
Ondertussen konden de aanwezigen nog een leuke prijs winnen met onze tombola.
Deze editie was zeker een succes. Langs deze weg nogmaals dank aan alle vrijwilligers die hun steentje hebben bijgedragen tot het succes van ons feest.