Concert op 24 november - Xaveriusparochie-wijkcomite

Aktualiteit
Concert in de Xaveriuskerk
Zingeven verbindt

Op zaterdag 24 november werd er een interlevensbeschouwelijk concert georganiseerd door Orbit.
Met als titel "Zingeven verbindt" wil Orbit levensbeschouwingen samenbrengen, imaginaire grenzen overschrijden, samen leven en vandaag samen zingen.

Gestart werd met de groep Krupnik een kiezmer groep . Ze speelden op talrijke bruiloften, bar-mitzva's en andere joodse feesten in België. Maar ze streven ernaar om de joodse tradionele muziek ver buiten de joodse gemeenschap bekend te maken Hun optreden was een rondje van vreugde, verdriet, hoop, nostalgie en humor. Vooral de violist was formidabel. Natuurlijk verdienden de andere muzikanten die de bas, de accordeon en het keyboard bespeelden een dikke proficiat.

Tussen het optreden van de een tweede groep zangeressen werden we nog vergast op poëzie van Amina Belorf. Een jonge Antwerpse-Marokaanse. Zij bracht met haar gedichten haar gedachtengang, vragen, twijfels, dromen. Tegelijk probeert zij er voor andere mensen te zijn.

Tot slot bracht het gospelkoor Refresh, verbonden aan de Evangelische kerk te Vilvoorde.Weinig gospelkoren brengen Vlaamse Gospel en dit met een live band. Zij beschouwen zich als een uitgangsbord voor radicaal maar empatisch Bijbels christelijk geloof.

Dank zij de sfeervolle verlichte kerk, het enthousiasme van muzikanten en publiek (zeker in de samenzang: Oh happy day) werd dit een geslaagde avond.